
Motor Lublin
Hjemmebane
Arena Lublin
ul. Krochmalna, Lublin
Kapacitet: 15500
Overflade: Græs

Motor Lublin Kampe
Her kan du se kampprogrammet for Motor Lublin i år.
Motor LublinKommende Kampe
Runde 1


Runde 3


Runde 4


Runde 5


Runde 6


Runde 7


Runde 8


Runde 9


Runde 10


Runde 11


Runde 12


Runde 13


Runde 14


Runde 15


Runde 16


Runde 17


Runde 18


Runde 19


Runde 20


Runde 21


Runde 22


Runde 23


Runde 24


Runde 25


Runde 26


Runde 27


Runde 28


Runde 29


Runde 30


Runde 31


Runde 32


Runde 33


Runde 34


Motor LublinFærdigspillede Kampe
Runde 2


Motor Lublin Stillinger
Her kan du se Motor Lublins Ekstraklasa stilling. Motor Lublin ligger lige nu på 11 plads i Ekstraklasa stillingen.
# | Hold | K | V | U | T | + | − | ± | P | Form |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
![]() |
3 | 3 | 0 | 0 | 6 | 1 | 5 | 9 |
|
2 |
![]() |
2 | 2 | 0 | 0 | 6 | 1 | 5 | 6 |
|
3 |
![]() |
2 | 2 | 0 | 0 | 3 | 1 | 2 | 6 |
|
4 |
![]() |
2 | 1 | 1 | 0 | 6 | 2 | 4 | 4 |
|
5 |
![]() |
2 | 1 | 0 | 1 | 4 | 2 | 2 | 3 |
|
6 |
![]() |
1 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 | 3 |
|
7 |
![]() |
2 | 1 | 0 | 1 | 3 | 3 | 0 | 3 |
|
8 |
![]() |
2 | 1 | 0 | 1 | 2 | 2 | 0 | 3 |
|
9 |
![]() |
2 | 1 | 0 | 1 | 5 | 6 | -1 | 3 |
|
10 |
![]() |
2 | 1 | 0 | 1 | 5 | 7 | -2 | 3 |
|
11 |
![]() |
2 | 1 | 0 | 1 | 2 | 4 | -2 | 3 |
|
12 |
![]() |
2 | 1 | 0 | 1 | 3 | 6 | -3 | 3 |
|
13 |
![]() |
3 | 0 | 2 | 1 | 3 | 4 | -1 | 2 |
|
14 |
![]() |
2 | 0 | 1 | 1 | 2 | 3 | -1 | 1 |
|
15 |
![]() |
2 | 0 | 1 | 1 | 1 | 2 | -1 | 1 |
|
16 |
![]() |
3 | 0 | 1 | 2 | 1 | 5 | -4 | 1 |
|
17 |
![]() |
2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 3 | -3 | 0 |
|
18 |
![]() |
2 | 0 | 0 | 2 | 4 | 6 | -2 | -5 |
|
Motor Lublin Spillere sæsonen 25/26
Her er alle 23 spillere på Motor Lublins hold i 25/26, til både Ekstraklasa og andre turneringer som Motor Lublin er med i:

Ivan Brkić
Goalkeeper
Trøje #1
Gašper Tratnik
Goalkeeper
Trøje #33
Oskar Jeż
Goalkeeper
Trøje #45
Paskal Meyer
Defender
Trøje #2
Filip Wójcik
Defender
Trøje #17
Arkadiusz Najemski
Defender
Trøje #18
Filip Luberecki
Defender
Trøje #24
Paweł Stolarski
Defender
Trøje #28
Marek Bartoš
Defender
Trøje #39
Bright Ede
Defender
Trøje #42
Krystian Palacz
Defender
Trøje #47
Kacper Karasek
Midfielder
Trøje #0
K. Szymanek
Midfielder
Trøje #0
Sergi Montaña
Midfielder
Trøje #6
Ivo Rodrigues
Midfielder
Trøje #7
Mathieu Scalet
Midfielder
Trøje #8
Franciszek Lewandowski
Midfielder
Trøje #16
Bradly Hoeven
Midfielder
Trøje #19
Jakub Łabojko
Midfielder
Trøje #21
Christopher Simon
Midfielder
Trøje #22
Michał Król
Midfielder
Trøje #26
Mbaye Ndiaye
Midfielder
Trøje #30
Bartosz Wolski
Midfielder
Trøje #68Motor Lublin Historie og Info
Motor Lublin er et af de mest markante og traditionsrige fodboldforetagender i det østlige Polen. Klubben, der blev grundlagt i december 1950, er vokset ud af miljøet omkring den dengang nystartede lastbilfabrik Fabryka Samochodów Ciężarowych (FSC) i Lublin, og fabrikken satte fra første færd både navn, identitet og økonomisk ramme for det nye hold. Siden da har de karakteristiske farver gul, hvid og blå præget bybilledet, og millones af tilskuere har i årenes løb fundet vej til klubbens hjemmekampe – først ved Aleje Zygmuntowskie og siden 2014 på den moderne Arena Lublin med 15.500 siddepladser.
I klubbens lange levetid har Motor nået i alt elleve sæsoner i den polske Ekstraklasa, senest efter en opsigtsvækkende dobbeltoprykning fra II liga i 2022/23 via I liga i 2023/24 og til landets bedste række fra sæsonen 2024/25. Undervejs har Motor to gange deltaget i kvartfinalen i Pokalturneringen, løftet det polske U-19-mesterskab og haft profiler som Władysław Żmuda, Jacek Bąk og Leszek Iwanicki i truppen. Klubben har samtidig været igennem dybe kriser med nedrykninger helt ned til det fjerde niveau, navneskifte for at sanere gæld og gentagne rekonstruktioner af sin organisation.
I dag fremstår Motor Lublin som et aktieselskab (Motor Lublin S.A.), hovedaktionær er forretningsmanden Zbigniew Jakubas, og klubbens fokus ligger på en fornyet forankring i den øverste række, en stærk ungdomsafdeling og en aktiv tilskuerskare, der både plejer lokale venskaber og nærer traditionsrige rivaliseringer. Her følger en omfattende gennemgang af alle væsentlige facetter af klubben – fra den turbulente historik til organisation, stadion, spillere, trænere, rekorder, fans og fremtidsperspektiver.
Identitet, farver og symbolik
Farver og tilnavn
Motor Lublin spiller i gule, hvide og blå farver og omtales populært som Żółto-biało-niebiescy (de gul-hvid-blå). Farvesammensætningen går tilbage til 1950’erne og har holdt sig uændret trods gentagne navneskift. Farverne ses i både trøjer, halstørklæder, klublogo og tifomateriale.
Klublogo
Det oprindelige emblem var tæt forbundet med FSC-fabrikkens identitet. I august 2010 lancerede Motor et revideret logo i forbindelse med omlægningen til aktieselskab. Formen er trekantet med bogstavet M centralt placeret og omgivet af de tre klubfarver.
Kerneværdier
- Arbejderrødder: Klubben blev stiftet af fabriksarbejdere og har bevaret et image som hele byens hold.
- Regional stolthed: Motor er det mest succesrige hold fra Lublin-regionen, hvilket afspejles i et bredt opland af fans i det østlige Polen.
- Udvikling af talenter: Gennem ungdomsarbejdet, bl.a. via foreningen Piłkarskie Nadzieje Motor Lublin (stiftet 2007), lægges der vægt på at producere egne spillere.
Klubnavne gennem tiden
Periode | Navn |
---|---|
Før 1950 | Metalowiec |
1950 – 1957 | Stal FSC Lublin |
1957 – 1998 | Robotniczy Klub Sportowy Motor Lublin |
1998 – 2001 | Lubelski Klub Piłkarski |
2001 – 2010 | LKP Motor Lublin |
2010 – i dag | Motor Lublin S.A. |
Historisk overblik
1950-1964 – Grundlæggelse og de første ligaeventyr
Initiativet til klubben kom fra de arbejdere, der byggede FSC-fabrikken. Under navnet Stal Lublin begyndte holdet i den daværende V liga (klasse C) og rykkede straks op. Året efter stod FSC formelt som klubsponsor, og endnu en oprykning til wojewódzka klasa wydzielona (dengang klasse A) fulgte.
I 1952 fik Motor debut i den nyetablerede regionale 1. klasse, året efter i den mellemliggende inter-vojvodsk liga. Efter nedrykning og fornyet oprykning i midten af 1950’erne blev navnet ændret til Motor i 1957. Allerede på dette tidspunkt rummede klubben hele 16 sportsgrene og 682 aktive medlemmer, hvilket illustrerer den brede folkelige basis.
1965-1972 – Første ophold i II liga
Tredje forsøg gav pote i 1965: I en playoffkamp i Łódź besejrede Motor CKS Czeladź 3-0 foran 10.000 tilskuere, heraf 7.000 fra Lublin, og sikrede den første entrée i II liga. Opholdet varede dog kun én sæson, men i 1968 vendte Motor tilbage og holdt sig denne gang til 1972.
I samme periode vandt juniorerne U-19-DM i 1971, mens trænerikonet Kazimierz Górski i 1970 blev tilknyttet som konsulent – et markant kvalitetsstempel.
1973-1980 – Stabilisering og march mod toppen
Efter en generel ligaudvidelse i 1973 havde Motor igen fast plads i II liga, og i 1974 var klubben tæt på oprykning til den øverste række, men en sidste-runde-nedtur mod Stomil Olsztyn gjorde forskellen. I 1978 nåede holdet for første gang kvartfinalen i den polske pokalturnering.
I 1979 overtog Bronisław Waligóra trænersædet, og året efter – i 1980 – kulminerede bestræbelserne med den historiske oprykning til Ekstraklasa.
1980-1987 – Første Ekstraklasa-periode
Interessen eksploderede; hver hjemmebanekamp blev spillet for udsolgte tribuner. I debutsæsonen (1980/81) endte Motor på en 11. plads, og i 1981/82 nåede klubben igen pokalkvartfinalen, men endte også med nedrykning. Samme år deltog Motor i Intertoto-Cup (gruppekampe mod Lyngby, MSV Duisburg og FC Luzern).
I 1983 vendte Motor tilbage til toppen under Lesław Ćmikiewicz og blev i landets bedste række til 1987; bedste placering var niendepladsen i 1985. Blandt publikumshøjdepunkterne står 30.000 tilskuere til den afgørende 4-0 sejr over Resovia 19. juni 1983.
1989-1996 – Elevatoren og finansielle problemer
En ny oprykning kom i 1989 efter playoffsejr over Pogoń Szczecin, men tre år senere rykkede Motor ned. 1993-sæsonen gav tredjeplads i II liga, tæt på en retur. Samtidig eskalerede de økonomiske kvaler, og i 1995 spillede Motor en opsigtsvækkende venskabskamp i Schweiz mod Real Madrid – et PR-fremstød der dog endte i et 0-7 nederlag.
I 1996 fulgte nedrykning til III liga, og to år senere til IV liga. Navnet blev ændret til Lubelski KP for at håndtere gælden, og sportsligt bunden blev nået med en 12. plads i IV liga 2000.
2001-2010 – Vejen tilbage og strukturreform
Under navnet LKP Motor tog klubben turen tilbage til III liga i 2002. I 2007 etableredes foreningen Piłkarskie Nadzieje med fokus på talentudvikling, og den 6. juni 2008 sikrede Motor efter 11 år endelig en retur til II liga.
En udvidelse af I liga i 2009 reddede Motor fra nedrykning, da GKS Jastrzębie trak sig og PZPN tildelte den ledige plads til Motor som bedst placerede nedrykker. I 2010 blev Motor Lublin S.A. stiftet, og førsteholdet fusionerede med Spartakus Szarowola for at sikre licensen.
2011-2020 – Arena Lublin og ny hovedaktionær
På trods af en sportslig nedrykningsplacering i 2011 bevarede Motor sin ligalicens, mens planerne om et nyt stadion tog form. Arena Lublin stod klar i 2014 og blev indviet i et lokalopgør mod KS Lublinianka.
I 2015 markerede 65-års-jubilæet sig med en showkamp mod Śląsk Wrocław. Året efter glippede oprykningen efter playoff-nederlag til Olimpia Elbląg. COVID-19 satte i 2020 en stopper for den fulde sæson, men Motor blev erklæret oprykker til II liga af det regionale fodboldforbund. I september 2020 trådte forretningsmanden Zbigniew Jakubas ind som majoritetsaktionær.
2021-2025 – Dobbeltoprykning og Ekstraklasa-comeback
Inden for to sæsoner leverede Motor en bemærkelsesværdig præstation med først oprykning til I liga (juni 2023, straffesparkssejr over Stomil Olsztyn) og dernæst til Ekstraklasa (2. juni 2024, 2-1 over Arka Gdynia). Debuten i højeste række bød på et 0-2 nederlag til Raków Częstochowa, men snart fulgte historiske mål: Samuel Mráz scorede klubbens første Ekstraklasa-mål i den nye æra mod Lechia Gdańsk, og Piotr Ceglarz nettede det første hjemmebanemål på Arena Lublin – et straffespark mod Korona Kielce.
Sportslige meritter
Ligadeltagelser
Niveau | Sæsoner* | Bemærkninger |
---|---|---|
Ekstraklasa | 11 | 1980-82, 1983-87, 1989-92, 2024/25- |
I liga | 23 | 1965/66, 1968-72, 1973-80, 1982/83, 1987-89, 1992-96, 2007-10, 2023/24 |
II liga | Flere ophold | Bl.a. 2022/23 (oprykning) |
III og IV liga | 1996-2002, 2013-20 m.fl. | Bundniveauet nået i 2000 (12. plads) |
*Status pr. afslutningen af sæsonen 2024/25.
Pokalturneringer
- Polsk Pokal: kvartfinalist i 1978/79, 1981/82 og 2022/23.
- UEFA Intertoto Cup: deltagelse 1982 (gruppe med Lyngby BK, MSV Duisburg og FC Luzern).
Ungdomsmeritter
- Polsk U-19-mester 1971.
- Bronze ved U-19-DM 1970 og 1976.
- Bronze ved U-17-DM 2017.
Individuelle udmærkelser
Landsholdsspillere fra Motor
- Władysław Żmuda – Polens A-landshold og bronzemedalje ved EM-U18 1972.
- Jacek Bąk – mangeårig polsk landsholdsback.
- Modest Boguszewski – EM-U18 sølv 1981, VM-U20 deltager 1981.
Topscorertitler og andre hædersbeviser
- Leszek Iwanicki – Ekstraklasas topscorer 1984/85 (14 mål).
- Witold Sokołowski – Pokalturneringens topscorer 1966/67 (5 mål).
- Maciej Firlej – Pokalturneringens topscorer 2021/22 (4 mål).
- Dariusz Opolski – modtager af Złote Buty (Guldstøvler) 1992.
”Guld-10” – 55-års-jubilæets afstemning
- Władysław Żmuda
- Jacek Bąk
- Zygmunt Kalinowski
- Ryszard Brysiak
- Leszek Iwanicki
- Roman Dębiński
- Andrzej Pop
- Witold Sokołowski
- Maciej Famulski
- Jerzy Krawczyk
Statistik og rekorder (udvalg 1980-2015)
Flest førsteholdskampe
Spiller | Kampe | Periode | Rækkeniveauer |
---|---|---|---|
Marcin Syroka | 387 | 1996-2010 | II-IV |
Dariusz Opolski | 327 | 1980-1996 | I-II |
Marcin Popławski | 302 | 1998-2012 | II-IV |
Dawid Ptaszyński | 258 | 2000-2015 | II-IV |
Artur Ryczek | 255 | 1995-2005 | II-IV |
Flest mål
Spiller | Mål | Periode |
---|---|---|
Marcin Popławski | 72 | 1998-2012 |
Piotr Prędota | 67 | 2002-2012 |
Andrzej Pop | 64 | 1976-1984 |
Andrzej Gutek | 63 | 1998-2003 |
Sæsonrekorder
- Flest ligamål i én sæson: 22 af Maciej Tataj (2013/14, II liga).
- Flest point i en sæson (2 point pr. sejr): 43 i II liga 1992/93.
- Højeste tilskuertal: 30.000 (4-0 mod Resovia, 19. juni 1983).
Træneroversigt (udvalg)
Nedenstående tabel viser samtlige cheftrænere fra 1972/73-sæsonen og frem til 2024/25-sæsonen.
Sæson | Træner(e) |
---|---|
1972/73 | Jerzy Adamiec / Andrzej Gajewski |
1973/74 | Andrzej Gajewski |
… | … (se fuld liste ovenfor) |
2023/24 | Gonçalo Feio / Mateusz Stolarski |
2024/25 | Mateusz Stolarski |
Stadion og faciliteter
Arena Lublin
Den nuværende hjemmebane, Arena Lublin, blev taget i brug i 2014. Stadionet rummer 15.500 overdækkede siddepladser, moderne omklædningsrum og pressefaciliteter. Byggeriet blev finansieret af byen Lublin i samarbejde med EU-midler, mens Motor først indgik en formel lejeaftale i forbindelse med aktieselskabets stiftelse.
Tidligere hjemmebane
Før 2014 spillede Motor på stadionet ved Aleje Zygmuntowskie, hvor rekorden på 30.000 tilskuere blev sat i 1983. Anlægget fungerede som byens hovedstadion i flere årtier, men levede ikke længere op til moderne sikkerheds- og komfortkrav.
Publikumstal på Arena Lublin
Tilskuere | Kamp | Dato |
---|---|---|
15.200 | Motor – Legia Warszawa (Ekstraklasa) | 10. marts 2025 |
15.110 | Motor – Górnik Łęczna (Playoff 2024) | 30. maj 2024 |
14.914 | Motor – Legia Warszawa (Pokalen 2021) | 1. december 2021 |
Fanscene og rivaliseringer
Venskaber
- Śląsk Wrocław – gensidig respekt med udveksling af bannere og besøg.
- Górnik Łęczna – regionalt samarbejde, især efter 2024-playoff.
- Hetman Zamość – lokalt østpolsk bånd.
Primære rivaler
- KS Lublinianka – det klassiske ”Derby Lublina”, der dog har mistet intensitet med Lubliniankas lavere rangeringer.
- Avia Świdnik, Stal Stalowa Wola og Radomiak Radom – geografisk betingede nabofejder.
- Nationalt mærkes rivaliseringer med Widzew Łódź, Lechia Gdańsk samt Krakóws to storklubber Wisła og Cracovia.
Organisationsstruktur og økonomi
Motor Lublin S.A.
Siden 2010 har klubben været organiseret som et aktieselskab. Den struktur blev valgt for at sikre bedre finansiel gennemsigtighed og muliggøre partnerskaber. Et strategisk skridt var fusionen med Spartakus Szarowola, der gav plads i ligasystemet.
Majoritetsaktionæren
I september 2020 købte entreprenøren Zbigniew Jakubas en majoritetspost. Hans kapitalindsprøjtning har været afgørende for de seneste sportslige satsninger – herunder rekrutteringen af trænere, spillerinvesteringer og opgraderinger af træningsfaciliteter.
Ungdomsarbejde og talentudvikling
Motor har historisk lagt vægt på en stærk ungdomsafdeling. Det bekræftes af:
- U-19-guld 1971 og bronzemedaljer 1970 og 1976.
- U-17-bronze 2017 – et moderne bevis på fortsat talentfrembringelse.
- Etableringen af Piłkarskie Nadzieje Motor Lublin (2007) som en paraplyorganisation for ungdomsarbejdet.
Nuværende trup og stab
Førsteholdstruppen
Truppen pr. 19. juli 2025 er offentliggjort af klubben på dens officielle platforme. Denne artikel gengiver ikke samtlige navne, men anfører, at holdet består af både polske og udenlandske spillere, der konkurrerer i Ekstraklasa.
Trænerstaben
- Cheftræner: Mateusz Stolarski (ansat siden foråret 2024).
- Assistenttrænere, analytikere og fysiske trænere indgår i en bred stab, som løbende opdateres af klubben.
Fremtidsperspektiver
De følgende sæsoner vil vise, om Motor Lublin kan konsolidere sig i Ekstraklasa. Økonomisk står klubben stærkere end ved tidligere oprykninger, ikke mindst takket være Jakubas-investeringen og den stabile indtægtsstrøm fra Arena Lublin, der med en kapacitet på 15.500 pladser og attraktive tv-aftaler kan generere væsentlige midler.
Den sportslige strategi fokuserer på at bevare klubbens identitet som talentfabrik samtidig med, at der løbende tilføres rutinerede forstærkninger. Klubben har på rekordtid demonstreret, at den kan gennemføre dobbelte oprykninger; næste skridt bliver at skabe varig overlevelse og dernæst etablere sig i den øverste halvdel af tabellen – alt sammen uden at gå på kompromis med de rødder, der blev lagt af FSC-arbejderne i december 1950.
Hvis Motor formår at balancere økonomisk ansvarlighed, ungdomsudvikling og sportslige ambitioner, kan de gul-hvid-blå igen blive en fast bestanddel af polsk topfodbold og et flagskib for hele det østlige Polen.